Recept

 
Hittade ett så bra recept på tekakor idag när
 
jag tittade in på en blogg. (Tyvärr så kommer jag
 
inte ihåg vad bloggen heter just nu men känner du igen
 
receptet får du gärna höra av dig).
 
Här kommer det:
 
150 gram margarin
 
1 liter mjölk
 
100 g jäst
 
2-3 tsk salt
 
2 dl brunfarin eller 1 dl sirap
 
2 liter rågsikt
 
9 dl vetemjöl
 
Smält margarinet och häll sedan i mjölken,
 
värm till 37 °
 
Gör som vanligt, allt blandas till en smidig deg
 
och låt jäsa under en handduk i bunken i ca 10 min.
 
Baka ut bullarna eller tekakor (vilket som, jag gjorde både och).
 
Jäses på plåten i 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen
 
i 250° i ca 8 minuter.
 
Jag gjorde en sats nu ikväll när jag kom hem från jobbet.
 
Gick fort och blev hel mumsiga.
 
 
Gubben min jobbar sent ikväll och han behöver då piggas upp
 
med lite nybakade smörgåsar. Ska duka fram åt honom så att han
 
bara kan sätta sig och koppla av.
 
Nu luktar det gott i hela huset.
 
Mmmmm........känner ni doften ;)
 
♥♥ Susanne
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0