Semlor

 
I Helgen bakade J och jag semlor.
 
Jag hittade ett recept från viktväktarna.
 
 
De blev riktigt saftiga och goda :) och då är vi inte så förtjusta
 
i semlor någon av oss i familjen.
 
 
 
Vi gjorde semlorna ganska så små. Och sen var det bara 4pp som
 
viktväktarna säger i varje semla och det är bra.
 
 
Det blev traditionella semlor med mandelmassa i mellan
 
och grädde, mycket florsocker uppe på locken.
 
Har ni någon favorit semla? Såg att det fanns en hel del att välja
 
på i mataffären som ex. blåbärs semlan
 
nja, jag vet inte jag om det är så gott.
 
Jag föredrar nog den gamla hederliga semlan.
 
Njut med varm mjölk eller som de bara är rakt upp och ner.
 
 
 
P.S Varför kallas det egentligen "fettisdagen" någon som vet?
 
 
Kram till er alla som tittar in här :) jag blir så glad.
 
 

Kommentarer
Postat av: Elott

OOOOOHHH så gott det där såg ut! Ja, fettisdagen... konstigt namn, men så här är det visst: "Enligt kristen tradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. Fettisdagen är den tredje av de tre dagarna i fastlagen. Namnet fettisdag är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all god mat som brukade ätas på fettisdagen. Ordet är belagt sedan 1594." (Wikipedia)

2013-02-17 @ 20:39:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0